- 16 خرداد 1399
- - 12:13
کرونا و دو نرخی شدن کرایه تاکسی ها
به گزارش نبض خبر
کرایه تاکسی ها
محمد علیخانی در تشریح دو نرخی شدن تاکسیها به دلیل رعایت فاصلهگذاری اجتماعی و تقسیم کرایه مسافر چهارم بین سه مسافر دیگر گفت: بیتردید اگر نرخگذاری تاکسیرانی و کرایهای که تاکسیها دریافت میکنند بر اساس مصوبه باشد قانونی است و مشکلی ندارد و اگر خلاف مصوبه باشد هرکسی اعتراض داشته باشد و شکایت کند رسیدگی خواهد شد.
وی در پاسخ به این سوال که چرا تاکنون این مصوبه برای بانوان در تاکسیها اجرایی نشده بود افزود: خیلی مصوبات داریم که اجرایی نمیشوند درحالحاضر نیز بسیاری مصوبات ما اجرا نمیشوند و تذکرات ما به شهرداری نیز در همین خصوص است در مورد مصوبه فاصلهگذاری اجتماعی در تاکسیها درپی شیوع کرونا و لزوم مسافرگیری سه نفر برای تاکسیها بررسی کردیم در شورا چهارم این مصوبه هست و میتواند موضوع کرونا هم پوشش دهد لذا مصوبه جدید ندادیم.
وی ادامه داد: البته اعتقاد نداریم برای این فاصلهگذاری مردم باید تاوان آن را بدهند چرا که دولت درباره کرونا اعتبار گذاشته و باید از این اعتبار برای بخش حملونقل عمومی نیز هزینه شود؛ وقتی این اعتبار اختصاص داده نمیشود فشارش به مردم وارد میشود. قطعا شهرداری تهران نمیتواند کرایه راننده تاکسی شخصی را پرداخت کند.
وی تاکید کرد: این اشکال به دلیل عدم توجه دولت به بخش حملونقل عمومی ایجاد شده است؛ تاکنون از اعتبار اختصاص داده شده برای مقابله با کرونا ریالی به حملونقل عمومی پرداخت نشده است که اگر اختصاص پیدا میکرد این مشکلات ایجاد نمیشد. امروز حملونقل جز مظلومترین بخشها است و رانندگان حملونقل عمومی مثل تاکسیرانان جز مظلوم ترینها هستند.
رئیس کمیسیون حملونقل و ترافیک شورای شهر تهران در بخش دیگری از صحبتهای خود با تاکید بر اینکه نمیتوان به تاکسیران گفت مسافر کمتر سوار کن و کرایهاش را هم دریافت نکن، افزود: درحالحاضر بیشترین محدودیتها برای تاکسیها اعمال میشود؛ مگر در هواپیماها که مسافر سوار میکنند این فاصلهگذاری رعایت میشود؟ من به تازگی سفر هوایی داشته ام و مسافران فشرده در هواپیما بودند لذا مدام به تاکسیها گیر داده میشود.
وی افزود: دولت از اعتبار کرونا به تاکسیها پرداخت کند و بگوید اصلا دو مسافر سوار کنند نباید همه فشار به رانندگان تاکسی باشد. فاصله اجتماعی باید رعایت شود اما اعتباری هم برای افزایش ناوگان باید توسط دولت داده شود. تنها مطرح میشود محدودیت برای حملونقل و حذف طرح ترافیک، به این ترتیب درامدها همگی حذف میشود، هزینهها افزایش مییابد و ریالی هم کمک نمیشود خوب در چنین شرایطی چگونه باید شهر اداره شود؟ ایا اداره شهر بودجه نمیخواهد؟
وی با بیان اینکه حقوق رانندگان تاکسی را چه کسی باید پرداخت کند؟ انصاف نیست همه فشار به یک دستگاه باشد. خاطر نشان کرد که مدیریت شهری که در دولت حضور دارد، دفاع کند و اعتبار بگیرد و ناوگان حملونقل عمومی را ارتقا دهد.