00010 copy

گیلان در صدر پوشش واکسیناسیون کرونا کشور

گیلان بالاترین پوشش درصد واکسیناسیون عمومی کرونا در کشور را به خود اختصاص داده که از عمده دلایل آن وجود تفکر ارزشمند بهینه استفاده کردن از منابع ارزشمند انسانی و مالی در استان و همچنین ایجاد همگرایی و هم‌افزایی در بین همه دستگاه‌ها و نهادها است.
به گزارش نبض خبر به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان (وبدا)، دانشگاه علوم پزشکی گیلان هم‌زمان با سراسر کشور بر اساس سند ملی واکسیناسیون کرونا اقدام به واکسینه کردن گروه‌های هدف در فازهای تعیین‌شده کرد و هم‌اکنون نیز تمامی افراد بالای ۱۲ سال می‌توانند واکسن کرونا را دریافت کنند.
به‌طورکلی ۹۵۳ مرکز واکسیناسیون شامل ۸ سایت خودروی، سه مرکز شبانه‌روزی، ۹۴ سالن تجمیعی، ۱۶۸ مرکز خدمات جامع سلامت و همچنین ۶۸۳ خانه بهداشت در استان گیلان فعال هستند و به‌صورت مداوم و بی‌وقفه سند ملی واکسیناسیون را دنبال می‌کنند.
تنها در شهرستان رشت به‌صورت شناور و با توجه به نیاز، حدود ۱۰۰ مکان اعم از سالن تجمیعی، مسجد، پایگاه‌های ادارات و سازمان‌ها در خصوص واکسیناسیون مشغول هستند. ناگفته نماند که شهرستان‌های تالش، انزلی و لنگرود نیز در صورت نیاز آمادگی راه‌اندازی مراکز شبانه‌روزی واکسن را دارند.
فرایند واکسیناسیون در استان گیلان را به‌طورکلی ۸۴۲ گروه ثابت و ۶۲ گروه سیار در مناطق صعب‌العبور و ارتفاعات دنبال می‌کنند و اکنون در هیچ جای استان نمی‌توان ازدحام افراد در صفوف واکسن را مشاهده کرد.
استان گیلان بیش از ۲ میلیون و ۲۳۰ هزار نفر جمعیت بالای ۱۲ سال کاندیدای دریافت واکسن کرونا دارد که از بین، بالغ‌بر یک‌میلیون و ۹۲۱ هزار نفر دز نخست و همچنین بالغ یک‌میلیون و ۲۷۳ هزار نفر نیز هر دو دز واکسن را دریافت کرده‌اند که معادل پوشش بیش از ۸۶ درصدی در دز نخست و بیش از ۵۷ درصدی در پوشش دز دوم است.
دکتر ارسلان سالاری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان می‌گوید: ۹۴.۶ درصد افراد بالای ۴۰ سال، ۹۴.۳ درصد افراد بالای ۵۰ سال و ۹۱.۷ درصد افراد بالای ۶۰ سال هر دو دوز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.
به گفته وی، در گیلان ۱۸۲ هزار و ۶۸۳ نفر دانش‌آموز بالای ۱۲ سال وجود داشت که از این تعداد حدود ۱۷۳ هزار نفر نوبت اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند که چیزی حدود ۹۵ درصد از گروه هدف را شامل می‌شود.
طبق گزارشی که وزارت بهداشت منتشر کرده، استان گیلان با ۷۴ درصد پوشش نوبت اول در کل جمعیت و ۷۶ درصد پوشش نوبت اول در افراد ۱۲ سال به بالا رتبه نخست واکسن کشور را به خود اختصاص داده است.
قرار گرفتن نام استان گیلان در صدر استان‌های با پوشش بالای درصد واکسیناسیون در کشور بدون شک مستلزم برنامه‌ریزی مدون، سازمان‌دهی شده و با هدایت مدیریتی واحد و جهادی است که ابتدا چالش‌ها و مسائل را به‌خوبی می‌شناسد و ثانیاً با اشراف بر مجموعه بهداشت و درمان، اقدامات کلیدی، اثربخش و هدفمند را در پیش می‌گیرد.
استانی که ابتلای مردم به بیماری کووید 19 به سبب گردشگر پذیر بودن آن بسیار بالابود و به‌خوبی آن را مدیریت می‌کند و علاوه بر آن در واکسینه کردن جمعیت هدف نیز پیشگام است، نمی‌تواند تنها تحت عنوان یک برنامه نظام‌مند واکسیناسیون ملی موفق شود چراکه بسیاری از استان‌ها هم به لحاظ زیرساخت و هم به جهت نیروی انسانی و منابع مالی، متمول‌تر از گیلان هستند.
یقیناً به‌کارگیری مدیریتی واحد و جهاد گونه مسئولان دانشگاه علوم پزشکی گیلان در پیگیری و تأمین واکسن موردنیاز در گیلان، افزایش پایگاه‌های واکسیناسیون در استان، استفاده بیشتر از مراکز جامع خدمات سلامت و خانه‌های بهداشت، دو شیفته کردن تعدادی از پایگاه‌ها، راه‌اندازی مراکز شبانه‌روزی، افزایش تعداد تیمهای واکسن و همچنین به‌کارگیری گروه‌های سیار در مناطق صعب‌العبور، راه‌اندازی مراکز پاسخگویی تلفنی ۴۴۰۱ و پاسخ به سؤالات مردمی و تشویق آن‌ها به تزریق واکسن، به‌کارگیری بهینه از منابع انسانی داوطلب و جهادی ازجمله سپاه و هلال‌احمر و همچنین بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌های استان ازجمله زیرساخت‌های فیزیکی سایر دستگاه اجرایی را می‌توان از دیگر دلایل موفق گیلان در اجرای سند ملی واکسیناسیون کشور دانست.
تفکر ارزشمند بهینه استفاده کردن از منابع ارزشمند انسانی و مالی در استان، ایجاد همگرایی و هم‌افزایی در بین همه دستگاه‌ها و نهاد ها و همچنین هدایت تمامی ظرفیت‌ها، توانمندی‌ها و مزیت‌های استان در جهت مدیریت بیماری کرونا، راهبردی است که می‌توان آن را برای شتاب‌ده‌ی اجرای سند ملی واکسیناسیون در استان‌های دیگر کشور نیز به کار گرفت و ایمنی نسبی را در ایران بزرگ پایدار کرد.
انتهای پیام/

 

دکتر سالاری

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
  • اخبار مرتبط
  • تبادل نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *