00010 copy

فرصت ارسال آثار به همایش بین‌المللی جنبش جنگل در گیلان تمدید شد

نبض خبر : دبیر علمی همایش بین المللی بازتاب های داخلی و بین المللی جنبش جنگل و دانشیار گروه تاریخ دانشگاه گیلان روز سه شنبه به بیان اینکه فرصت ارسال آثار برای شرکت در این همایش از طریق ایمیل دبیرخانه دائمی جنبش جنگل به آدرس http://jangal۱۰۰.guilan.ac.ir/  تا ۱۵ آذر تمدید شده است، افزود: این تصمیم با توجه به تقاضای پژوهشگران مبنی بر تمدید مدت زمان ارسال مقاله به دبیرخانه همایش اتخاذ شده است.

دکتر عباس پناهی اظهار داشت: بازتاب جنبش جنگل در تاریخ نگاری معاصر ایران، نقش شخصیت های محوری در جنبش جنگل، جنبش جنگل و ادبیات معاصر ایران، مناسبات جنبش جنگل با دهقانان اعیان، اشراف و هیات حاکمه ایران، روابط جنگلی ها با کارگزاران دولتی، جایگاه وطن در اندیشه جنگلی ها، ایدئولوژی و جنبش جنگل جنگ جهانی اول و جنبش جنگل، نقش قفقازی ها از جمله ارامنه، گرجی ها در جنبش جنگل، اندیشه های سیاسی و جنبش جنگل،  شوروی و جنبش جنگل و نقش عثمانی، آلمان و فرانسه در جنبش جنگل از محورهای این همایش است.

وی با بیان اینکه تاکنون ۶۰ مقاله از پژوهشگران داخل و خارج کشور به همایش بین المللی بازتاب های داخلی و بین المللی جنبش جنگل ارسال شده است، گفت: پژوهشگران کشورهایی از جمله روسیه، ارمنستان، گرجستان و آلمان برای شرکت در این همایش مقاله ارائه کردند.

دانشیار گروه تاریخ دانشگاه گیلان اظهار داشت: رویکرد موضوع کنگره از طرفی با مسائل بین ­المللی موجب توجه پژوهشگران خارجی می شود و از سوی دیگر نقش فرامنطقه ای جنبش جنگل را مورد تاکید قرار می دهد؛ ضمن اینکه برگزاری این همایش موجب خواهد شد تا پژوهشگران با کمک اسناد و مدارکی که به زبان­ های دیگر در اختیار دارند و با استفاده از مراکز آرشیوی محلی خود جلوه­ های تازه­ای از تاثیر بین­‌المللی جنبش جنگل را بازگو کنند.

پناهی با بیان اینکه این همایش ۲۴ آذرماه به صورت غیرحضوری برگزار خواهد شد افزود: با وجود اینکه این همایش مصوب شورای فرهنگ عمومی و با همکاری همه دستگاه ها عنوان شده است ، اما تاکنون هیچ دستگاهی برای برگزاری آن و مقدمات کار با دانشگاه گیلان همکاری نکردند.

میرزا یونس مشهور به میرزاکوچک خان جنگلی ، با راه اندازی جنبش جنگل و رهبری آن، یکی از مردمی ترین نهضت های محلی ایران را با هدف کسب استقلال ، آزادی  و سربلندی ایران ایجاد کرد.

میرزا کوچک جنگلی پس از چندین سال مبارزه و جنگ و گریز علیه نظام مستبد شاهنشاهی و ایادی بیگانه اش ، با تعداد اندکی از یاران خود برای جمع آوری قوا به طرف خلخال حرکت کرد که در کوه های تالش در برف و بوران گرفتار و به شهادت رسید.

با شهادت میرزا کوچک خان در یازدهم آذرماه سال ۱۳۰۰ هجری خورشیدی (سوم ربیع الثانی ۱۳۴۰ ق) نهضت جنگل به نقطه پایان خود رسید.

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
  • اخبار مرتبط
  • تبادل نظر